ویتامین های موردنیاز پوست و مو

توشته شده توسط : واحد فناوری اطلاعات / در : 1400/11/12

ویتامین های موردنیاز پوست و مو

برای داشتن پوست و موهایی زیبا و سالم ویتامین ها به میزان مورد نیاز می توانند به حفظ این زیبایی و سلامتی کمک کنند که از این ویتامین ها میتوان به ویتامین های گروهB ،A، E، D و C اشاره کرد.

 

ویتامین A 
این ویتامین را ویتامین ضد چروک هم می نامند. بدلیل پایداری این ویتامین در طبیعت به شکل R-Caroeten وجود دارد که پیش نیاز تشکیل ویتامین A بوده و به همین صورت با غذا مصرف میشود و در بدن به رتینول تبدیل می شود.
ویتامین A مسئول بافت طبیعی پوست بوده و فعالیت عادی آن را کنترل می کند.
ویتامین A کارهای زیر را هم انجام میدهد:
•    فعالیت بازسازی طبیعی پوست را تشدید می کند و به خاصیت کشسانی آن کمک می کند.
•    از تشکیل بیش از حد لایه شاخی در پوست جلوگیری می کند.
•    چروک پوست را به تاخیر می اندازد.

 

ویتامین B3 

این ویتامین نقش مهمی در تغذیه پوست سر و تقویت موها ایفا می کند. زمانی که به میزان کافی ویتامین B3 دریافت نمی کنید، موی شما می تواند درخشش خود را از دست داده و شکننده شود.


ویتامین B6 

این ویتامین خاصیت ضد التهاب پوست دارد، محلول در آب بوده و بخشی از کمپلکس ویتامین B می باشد.


ویتامین B7 

ویتامین B7 یا بیوتین جزو ویتامینهای محلول در آب و از خانواده ویتامین های گروه B می باشد که برخی آن را با نام ویتامین H میشناسند. کمبود بیوتین می تواند مستقیم بر روی ریزش موها موثر باشد. از آنجایی که کراتین، پروتئین پایه های اصلی برای ساختن پوست، مو و ناخن ها است، اما این بیوتین است که زیرساخت تولید کراتین بدن ما را تامین میکند. به همین دلیل دریافت این ویتامین در پیشگیری از ریزش موها بسیار حائز اهمیت است. 


ویتامین D

میان ویتامین D و ریزش مو رابطه عمیقی وجود دارد، به صورتی که تحقیقات نشان می دهند کمبود ویتامین دی در بدن می تواند منجر به ریزش مو شود و چون یکی از نقش های ویتامین D در بدن ما، تحریک فولیکول های قدیم و جدید مو است. زمانی که ویتامین D در بدن کافی نباشد، رشد موهای جدید به تعویق خواهد افتاد.

کمبود ویتامین D با آلوپسی (یک بیماری خودایمنی که باعث طاسی سر و دیگر نقاط بدن می شود) ارتباط دارد. مطالعات نشان داده است، زنان ۱۸ تا ۴۵ سال که آلوپسی یا دیگر انواع ریزش مو را تجربه کردند، ویتامین D آنان در سطح پایینی قرار داشت.


ویتامین C 
وجود رادیکالهای آزاد در بدن ما مانع رشد مو می شود. ویتامین C آنتی اکسیدانی قوی است که از اکسیداتیو شدن مو که در اثر فشار رادیکال های آزاد رخ می دهد، جلوگیری میکند.
به علاوه، ویتامین C نیز به تولید کلاژن که بخش مهمی از ساختار پوست و مو است کمک می کند. این ویتامین نیز به جذب آهن و مواد معدنی مورد نیاز برای رشد مو کمک می کند.