علل سفیدی زودرس موها

توشته شده توسط : واحد فناوری اطلاعات / در : 1401/01/24

علل سفیدی زودرس موها

با افزایش سن  موها به مرور رنگ دانه های خود را از دست می دهند که در واقع این رنگ دانه ها همان ملانین، یوملانین و فیوملانین ها هستند. 
رنگدانه مو(ملانین) در پیاز مو قرار دارد که تعیین کننده رنگ موها می باشد و هرچه میزان ملانین ها بیشتر باشد رنگ مو تیره تر است وعدم تولید کافی آن موجب سفید شدن موها می شود که ارتباط مستقیم با عوامل زیر دارد:
 
ژنتیک
بر اساس گزارشی که در سال 2013 در مجله هندی درماتولوژی، ونورولوژی و جذام منتشر شده است، سفید شدن زودرس موهای افراد تا حد زیادی به ژنتیک مرتبط است.
بر اساس همین مطالعه در سال 2013 نژاد و قومیت نیز نقش دارند. سفیدی زودرس در افراد سفید پوست می تواند از 20 سالگی شروع شود، در حالی که در یک فرد آسیایی می تواند از 25 سالگی باشد و در آفریقایی-آمریکایی ها می تواند از 30 سالگی باشد.


استرس
همه افراد گهگاهی با استرس دست و پنجه نرم می کنند. استرس همچنین می تواند روی موهای شما تأثیر بگذارد. مطالعه‌ای در سال 2013 نشان داد که بین استرس و کاهش سلول‌های بنیادی در فولیکول‌های موی موش ارتباط وجود دارد. بنابراین اگر متوجه افزایش تعداد موهای سفید خود شده اید، استرس ممکن است مقصر باشد.


بیماری خود ایمنی
یک بیماری خودایمنی نیز می تواند باعث سفیدی زودرس مو شود. این زمانی است که سیستم ایمنی بدن به سلول های خود حمله می کند. در مورد آلوپسی و ویتیلیگو، سیستم ایمنی می تواند به مو حمله کند و باعث از بین رفتن رنگدانه شود.


مشکلات تیروئیدی
تغییرات هورمونی ناشی از مشکل تیروئید - مانند پرکاری تیروئید یا کم کاری تیروئید - نیز می تواند مسئول سفیدی زودرس مو باشد. تیروئید غده ای پروانه ای شکل است که در قسمت جلوی گردن شما قرار دارد و به کنترل بسیاری از عملکردهای بدن مانند متابولیسم کمک می کند. سلامت تیروئید شما نیز می تواند بر رنگ موهای شما تأثیر بگذارد. تیروئید پرکار یا کم کار می تواند باعث شود بدن شما ملانین کمتری تولید کند و درنتیجه باعث سفیدی موها شود.


کمبود ویتامین     B12 
سفیدی مو در سنین پایین نیز می تواند نشان دهنده کمبود ویتامین B-12 باشد. این ویتامین نقش مهمی در بدن شما دارد. به شما انرژی می دهد، به علاوه به رشد موی سالم و رنگ مو کمک می کند.
کمبود ویتامین B-12 با وضعیتی به نام کم خونی خطرناک همراه است که در آن بدن شما نمی تواند به اندازه کافی این ویتامین را جذب کند. بدن شما به ویتامین B-12 برای گلبول های قرمز سالم نیاز دارد که اکسیژن را به سلول های بدن شما از جمله سلول های مو برساند. کمبود این ویتامین می تواند سلول های مو را ضعیف کند و بر تولید ملانین تأثیر بگذارد.


محصولات شیمیایی مضر
رنگ‌های شیمیایی و محصولات شیمیایی مضر می‌توانند به سفیدی زودرس مو کمک کنند. بسیاری از این محصولات حاوی مواد مضری هستند که ملانین را کاهش می دهند.
پراکسید هیدروژن که در بسیاری از رنگ موها وجود دارد، یکی از این مواد شیمیایی مضر است. استفاده بیش از حد از محصولاتی که موها را سفید می کنند نیز در نهایت باعث سفید شدن موها می شود.


سیگار
یک مطالعه معتبر از میان 107 نفر نشان داده که بین "شروع سفیدی مو قبل از 30 سالگی و کشیدن سیگار" ارتباط وجود دارد.
به خوبی شناخته شده است که کشیدن سیگار خطر ابتلا به سرطان ریه و بیماری قلبی را افزایش می دهد. با این حال، اثرات طولانی مدت آن می تواند فراتر از قلب و ریه ها باشد و موها را تحت تأثیر قرار دهد. سیگار کشیدن رگ های خونی را منقبض می کند که می تواند جریان خون را در فولیکول های مو کاهش داده و باعث ریزش مو شود. علاوه بر این، سموم موجود در سیگار می تواند به قسمت هایی از بدن شما از جمله فولیکول های مو آسیب برساند و باعث سفید شدن زودرس موها شود.