عوامل ریزش مو

توشته شده توسط : واحد فناوری اطلاعات / در : 1402/10/29

عوامل ریزش مو

ریزش موها به صورت طبیعی و به تعداد 50-100 عدد در روز انجام می شود. این تعداد ریزش مو در روز طبیعی بوده و افزایش در از دست دادن موی سر بیش از آن تعداد به عنوان ریزش مو یا آلوپسی شناخته می شود. دلایل متعددی می توانند سبب ریزش مو  شوند که می توان به آن ها اشاره کرد:
1-    عوامل وراثتی: یکی از دلایل شایع ریزش مو ژن هایی هستند که از طریق توارث منتقل می شود که این ژن می تواند از طریق هر یک از والدین پدر یا مادر منتقل شود.
2-    بیماری یا جراحی: ریزش مو ناشی از این مورد بیشتر موارد موقتی بوده که علائم آن با گذشت زمان کاهش پیدا کرده و برطرف می شود.
3-    شیمی درمانی: ریزش مو ناشی از شیمی درمانی یکی از ناراحت کننده ترین عوارض جانبی این نوع درمان است، داروهای شیمی درمانی آن دسته از  سلولهای  بدن که رشد سریعتر دارند  را هدف قرار می دهند، اما نمی توانند سلولهای سرطانی را از  سلولهای دیگر مانند فولیکول های مو تشخیص دهند و منجر به ریزش مو در تمام بدن می شود.
4-    کم خونی و اختلالات تغذیه ای: کم خونی ناشی از سطوح پایین آهن، یکی دیگر از دلایل ریزش مو می باشد. موها برای رشد سالم به مقدار زیادی از ویتامین و مواد معدنی نیاز دارند و با کاهش سطح آهن و آمینواسید های ناشی از کمبود پروتئین در بدن مشکل ریزش مو ایجاد شده که مصرف مقادیر زیادی از غذا های غنی از آهن مانند غلات سبوس دار، سبزیجات و میوه جات و رژیم غذایی صحیح حاوی پروتئین به کاهش ریزش موی سر کمک به سزایی خواهند کرد.
5-    استرس: یکی دیگر از شایع ترین دلایل ریزش مو در زنان و مردان و همچنین در کودکان استرس می باشد که سبب اختلالات هورمونی و در نهایت ریزش مو می شود.
6-    داروها: بسیاری از داروها به عنوان یکی از دلایل اصلی ریزش مو شناخته شده اند، به ویژه داروهای هورمونی که علت اصلی ریزش مو در زنان است، بسیاری از داروها دارای عوارض جانبی هستند که می توانند به ریزش مو منجر شوند.
7-    اختلالات هورمونی: کم کاری یا پرکاری غده تیروئید و عدم تعادل در هورمون های زنانه و مردانه سبب افزایش در ریزش موی سر می شود. هورمون مردانه(تستوسترون) در اثر تبدیل شدن به دی هیدرو تستوسترون(DHT) و نیز ترشح مقادیر بیشتر چربی توسط پوست سر آقایان نسبت به خانم ها از دیگر دلایل اصلی ریزش مو در آقایان است و در خانم ها این اختلال در افرادی اتفاق می افتد که بیشتر از حالت عادی نسبت به هورمون مردانه دی هیدرو تستوسترون(DHT) حساس باشند، تحت عنوان آلوپسی آندروژنیک شناخته می شود.
8-    کچلی قارچی سر: معمولا به عنوان عفونت قارچی پوست سر شناخته می شود که می تواند بر پوست سر، ابرو و مژه تاثیر گذاشته و سبب ریزش مو، خارش و پوسته پوسته شدن پوست سر گردد.
9-    آسیب های ناشی از عوامل فیزیکی: استفاده بیش از حد از مواد شوینده، شامپوها و نرم کننده های نامناسب و استفاده طولانی مدت از شامپوهای فاقد سولفات و همچنین استفاده از ابزار حالت دهنده مانند تل، بیگودی و به کارگیری از ابزارهای حرارتی مانند اتو، براشینگ و سشوار کردن موها از جمله شایع ترین علت کم پشتی موها می باشند، همچنین استفاده از مواد شیمیایی برای رنگ کردن، دکلره، مش و هایلایت کردن سبب آسیب رسانی و شکستگی ساقه موی سر می شوند که موخوره، خشک شدن، شکنندگی و آسیب دیدگی موها و کاهش براقیت طبیعی آن ها از جمله مهم ترین عوارض استفاده از ترکیبات شیمیایی و ابزارهای حرارتی حالت دهنده موی سر می باشند.